Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2013

Ξύλινο Μπολ με Ωμούς Σπόρους Φαγόπυρου

Το Θαυματουργό Φαγόπυρο

Προέλευση:


Το φαγόπυρο ή μαυροσίταρο στην πραγματικότητα δεν είναι δημητριακό όπως πολύ νομίζουν αλλά προέρχεται από έναν θάμνο που είναι αυτοφυές στην Ασία και στην Ευρώπη.

Το άγριο φαγόπυρο με την ονομασία F. esculentum ssp.ancestrale. F. Homotropicum καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά στην Νοτιοανατολική Ασία περίπου στα 6.000π.Χ και από εκεί εξαπλώθηκε στην Κεντρική Ασία, στο Θιβέτ και στη συνέχεια στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.

Στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια περίπου στα 4.000π.Χ βρέθηκαν τα πρώτα στοιχεία καλλιέργειας του φαγόπυρου. Μετά από έναν αιώνα η Ρωσία ήταν ο πρώτος παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή του φαγόπυρου. Καλλιεργήθηκαν περίπου 6,5 εκατομμύρια στρέμματα σε περιοχές της Ρωσικής Αυτοκρατορίας.

 Η Κίνα μέχρι το 2005 ήταν κορυφαία παραγωγός στον κόσμο καλλιέργειας φαγόπυρο και το 2007 τα σκήπτρα τα παίρνει η Ρωσία όπου και γίνεται η κορυφαία παραγωγός φαγόπυρου στον κόσμου.

Διατροφική αξία:

Το φαγόπυρο έχει εξαιρετική θρεπτική αξία και πολύ μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη (14%). Περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα, πολλές βιταμίνες κυρίως του συμπλέγματος Β, ενώ είναι και πλούσιο σε λιποδιαλυτές βιταμίνες Ε και Κ. Επίσης περιέχει φολικό οξύ, αλλά και αρκετά μέταλλα όπως, ασβέστιο, σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο, μαγνήσιο, κάλιο, σελήνιο και ψευδάργυρο.

Μπορεί  να χρησιμοποιηθεί από άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στην γλουτένη καθώς δεν περιέχει καθόλου αυτό το συστατικό. Περιέχει όμως αρκετές φυτικές ίνες και σύνθετους υδατάνθρακες, με αποτέλεσμα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς κανένα πρόβλημα  από άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, αφού σταθεροποιεί τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

Ένα άλλο συστατικό που διαθέτει είναι η ρουτίνη (βιοφλαβονοειδές), η οποία βοηθά τα νεφρά, εξουδετερώνει τα όξινα υπολείμματα, καταπολεμά την αρτηριοσκλήρυνση, ενδυναμώνει τα τριχοειδή αγγεία και μειώνει τις πιθανότητες αιμορραγιών. Ως αντιοξειδωτικό, η ρουτίνη μειώνει την τοξικότητα της οξειδωμένης LDL χοληστερόλης, εμποδίζει την συνάθροιση των αιμοπεταλίων και καταπολεμά τους φλεβικούς σχηματισμούς στα πόδια.

Έρευνες έχουν δείξει, ότι δίαιτες που περιέχουν φαγόπυρο, έχουν συνδεθεί με τη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης υψηλής πίεσης του αίματος (υπέρτασης) και μείωσης της υψηλής χοληστερόλης. Συνάμα, βοηθά στην αντιμετώπιση της αρτηριοσκλήρωσης, ενώ δρα καταπραϋντικά στους πονοκεφάλους και τις δερματοπάθειες.

Διαθέσιμες μορφές και Χρήσεις:

Στην αγορά μπορείτε να βρείτε αλεύρι φαγόπυρου, τα περίφημα λαζάνια φαγόπυρου (soba noodles) καθώς επίσης και το ζωντανό ωμό φαγόπυρο το οποίο έχει ανοιχτό πρασινωπό χρώμα ή  το φαγόπυρο με καφέ χρώμα που δηλώνει ότι είναι προτηγανισμένο. Πωλείτε κυρίως σε καταστήματα με παραδοσιακά και βιολογικά προϊόντα, αλεύρι υπάρχει από το κτήμα Αντωνόπουλου.

Ωμοί και Ψημένοι Σπόροι Φαγόπυρου


Το αλεύρι χρησιμοποιείται για να φτιαχτούν κρέπες, ψωμί, πίτσες και άλλα προϊόντα φούρνου. Το φαγόπυρο μπορεί να συνοδέψει τα λαχανικά και την πρωτεΐνη αφού αποτελείται κυρίως από σύνθετους υδατάνθρακες και επιπλέον από ίνες διαλυτές που ελαττώνουν την χοληστερόλη στο αίμα και σταθεροποιούν τα επίπεδα ζακχάρου σε αυτό και από αδιάλυτες ίνες που ρυθμίζουν τις κινήσεις του εντέρου.

     Υποκαθιστά καθημερινά τις πατάτες και το ρύζι, ενώ συνδυάζεται με τον αρακά και τα φασόλια. Ακόμη μπορεί να προστεθεί σε σαλάτες, σούπες και βραστά φαγητά.

Για το μαγείρεμα του θα χρησιμοποιήσετε δυο μέρη νερό ή ζωμό για ένα μέρος φαγόπυρο. Όταν πάρει το νερό βράση, ρίχνετε το φαγόπυρο, χαμηλώνετε τη φωτιά, σκεπάζετε και αφήνετε να σιγοβράσει για περίπου 20 λεπτά. Μαγειρεμένο, μπορείτε να το προσθέσετε σε σούπες ή φαγητά της κατσαρόλας. Ή, αφού κρυώσει, να του προσθέσετε ψιλοκομμένο κοτόπουλο, αρακά, κολοκυθόσπορους και κρεμμυδάκια ή διάφορους άλλους ανάλογους συνδυασμούς, για ένα ελαφρύ γεύμα.

Tagged: , ,

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου